První část knihy je určena především aktivním tvůrcům názvů z řad laické i odborné veřejnosti. Podle doporučených postupů si můžete sami krok za krokem vytvořit obchodní jméno. Dozvíte se, která hlediska vzít v úvahu při změně názvu (rebranding) nebo při přeoznačení (rebadged, badge engineering). Autoři se nevyhýbají ani citlivému tématu pověsti, poctivosti a autenticitě obchodního názvu. Zmiňují také všechny klíčové zákonné požadavky, platné v České republice od roku 2014, vysvětlují rozdíly mezi dovětkem, zvláštním označením, obchodní značkou a ochrannou známkou.
Druhá část knihy obsahuje inspirativní příběhy více než tří stovek úspěšných obchodních názvů. V knize najdete mnohdy neznámé souvislosti ze světa obchodních značek. Na konkrétních příkladech zároveň lépe pochopíte, jak komunikace skrze atraktivní název může fungovat.
Z příručky se stala autoritativní a respektovaná publikace
Řekli a napsali o knize

„V řadě publikací poslední doby, které si jako předmět svého zájmu volí roli a funkci značky v marketingové komunikaci, je recenzovaný text popularizační variací závažného tématu: jak vytvořit pojmenování firmy, služby, produktu, značky tak, aby bylo originální, poutavé, rozlišující, zapamatovatelné, zajímavé. Proto také autoři pojali text jako soubor dvou tematických celků. V prvním z nich na 147 stranách se snaží naplnit podtitul publikace vyjádřený slovy Tvorba názvu / obchodního jména krok za krokem. […] [Druhá polovina knihy] přináší zajímavý pohled na historii vzniku a používání více než 300 českých i zahraničních ochranných známek. Obě části publikace […] mají svůj význam především díky své inspirační funkci. Nejen že přinášejí fakta v utříděném rytmu, ale také zároveň vedou k vlastním tvůrčím úvahám o mechanismu tvorby značky, o možnostech využívat postupy popsané v textu.“ – Prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. pro časopis Brand & Stories, 2014

„[…] Často jde o návrat do voňavých časů staré rakousko-uherské monarchie nebo do éry masarykovské první republiky. Slavné retro značky najednou prezentuje Oldřich Nový, Adina Mandlová a další dobové hvězdy. Jindy je to až překvapivě povedená invence propagačních pracovníků státních firem z období stalinismu i socialismu. […] Díky pečlivému výzkumu se autorům podařilo složit bohatou mozaiku hmotné tuzemské spotřebitelské kultury 20. století. Vůbec poprvé je v knize zveřejněna i skutečná a nepřikrášlená historie takových názvů, jako například ETA nebo Kinedryl. Zajímavé jsou informace o počátcích tuzemské konzumace Coca-Coly v 60. letech 20. století. Publikaci doprovází bohatá obrazová příloha, složená z dobových reklam, firemních letáků i z ochranných vzorů jednotlivých značek.[…] Záleží jen na vás, zda budete knihu číst spíš jako vzpomínku na staré časy retro reklamy, nebo jako praktickou spotřebitelskou příručku. Kniha Jak vytvořit atraktivní obchodní název… dává čtenáři k dispozici obě možnosti.“ – Pavel Čech, VaseLiteratura.cz

„Vybrat jméno pro novorozeně, to dá pořádně zabrat. A přitom ho rodiče jen vybírají z kalendáře. Skutečnou zkouškou kreativity je ale vymýšlení názvu pro obchodní firmu, pro určité zboží, službu nebo pro obchodní značku. Žádný seznam, ze kterého byste si mohli účinný obchodní název libovolně vybrat, totiž neexistuje. Proč? Obchodní název totiž musí být v první řadě originální. Kromě toho by měl být také libozvučný, dobře zapamatovatelný, dostatečně chytlavý, nekonfliktní a tak dále. Autoři knihy Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky dali po více než deseti letech zakázkové tvorby obchodních názvů hlavy dohromady a své zkušenosti shrnuli do praktické a neobyčejně čtivé knihy. Kdo zakládá firmu, může si s pomocí příručky vhodný název sám vytvořit. […] Spotřebitelé se dozvědí řadu zajímavostí […] Opravdovým pamlskem však kniha bude pro milovníky retro mánií a historických reklam.“ – Knižní novinky, 2014

„Kniha Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky je unikátní publikace pro reklamní pracovníky i příznivce úspěšných či historických značek. Více než 300 inspirativních příběhů, které odhalují skrytý význam úspěšných firemních a produktových názvů najdete v knize Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky. V publikaci jsou navíc shromážděny desítky doporučení, podle nichž si můžete obchodní název vytvořit doslova krok za krokem. Kniha obsahuje konkrétní tipy a rovněž čeho je třeba se vyvarovat.“ – podnikatelský týdeník Profit, 2014
Obsah knihy
Část I. – Vytváříme vhodný název – Návrhy a doporučení
- Dejte svému podnikání název
- Proč tvorbě názvu věnovat pozornost
- Jak při vytváření názvu postupovat
- Název a jeho zákonné požadavky
- Zvláštní označení a obchodní značky
- Základní kritéria pro účinný název
- Z čeho a jak vytvořit účinný název
- Volba internetové domény
- Několik poznámek pro export a import
- Registrace známky a zápis do rejstříku
- Změna názvu a rebranding
- Pověst a poctivost názvu a značky
Část II. – Příběhy názvů – Inspirace
- Vedle doporučení na vytvoření účinného názvu kniha obsahuje i medailonky významných značek s historií značek: Alobal, Benzina, Benzinol, Coca-Cola, ETA, Francovka, Gambrinus, Granát (pivo), Gustav Jäger, Igráček, Moonwalk, Obchodní dům O2, Odkolek, Oriflame, Otta, Pražská šunka, Rodokaps, Sigma, Solvina, Stock, Sunar; Kozel (pivo) a Velkopopovický kozel; Sendvič, Svět zdraví, Emanuel Ugge, Vitana a dalších více než 300 obchodních označení…
Bibliografické údaje
Autor: |
Kol. |
Celý název: |
Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky |
Podtitul: |
Tvorba názvu / obchodního jména krok za krokem |
Jazyk: |
Český |
Vydavatel: |
NZB |
Místo vydání: |
Praha |
Rok vydání: |
2014 |
Počet stran: |
342 stran |
Rozměry: |
150 x 210 mm |
ISBN: |
978-80-904272-7-3 |
EAN: |
9788090427273 |
Vazba: |
Brožovaná (V2) |
Další údaje: |
Kniha obsahuje bohatý obrazový doprovod |
Jaká témata jsou v knize mimo jiné zpracována
Tvorba názvu firmy, produktu, služby; vytvoření jména společnosti, budování značky, obchodní značka, logo, ideogram, logotyp, brand, branding, rebranding (změna názvu společnosti, přejmenování společnosti nebo produktu), přeoznačení produktu (Rebadged), Badge engineering, hra se slovy, slovní hříčky, složenina, přesmička, apelativizace (zobecňování), akronym, backronym, palindrom, ambigram, ochranná známka, známková ochrana, průmyslové vlastnictví, průmyslová ochrana, Občanský zákoník (Česko, 2012)